تعهد بان‌کی‌مون به ایفای نقش پررنگ‌تر در خاتمه دادن به مناقشه قبرس

 تعهد بان‌کی‌مون به ایفای نقش پررنگ‌تر در خاتمه دادن به مناقشه قبرس

دبیرکل سازمان ملل متعهد شد تا نقش بیشتری برای تسریع در دستیابی به توافق سازش در مناقشه قبرس پیش از پایان سال جای میلادی ایفا کند.

به گزارش اخترنیوز، به نقل از خبرگزاری فرانسه، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در جریان دیدار با رهبران دو قبرس یونانی و ترک نشین، آن دو را به خاطر تصمیم گیری در تسریع مذاکرات با هدف دستیابی به توافق، مورد ستایش قرار داد. او گفت: رهبر دو قبرس از من درخواست کرده‌اند تا تمامی تلاش خود را برای دستیابی به این توافق تا پایان 2016 به کار بگیرم. من آماده حمایت از آنها با تمام توان هستم.

تنش میان دو قبرس یونانی و ترک نشین یکی از مهمترین و طولانی‌ترین مشکلات دیپلماتیک در جهان محسوب می‌شود و هنوز راه حلی برای آن یافت نشده است.

سازمان ملل در مه 2015 برای پایان بخشیدن به این مناقشه 40 ساله مذاکرات سازش را از سر گرفت. جزیره قبرس در پی کودتای 1974 و تهاجم ترکیه به شمال این جزیره به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده است و از آنجا که این شکاف بزرگترین مشکل برای پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا محسوب می‌شود آنکارا نیز به دنبال حل آن است.

دبیرکل سازمان ملل در دیدار با مصطفی آکینجی، رهبر قبرس ترک نشین و نیکوس آناستازیادس، رئیس جمهوری قبرس یونانی نشین گفت: تا پایان سال جاری زمانی باقی نمانده و این بسیار مهم است ما باید تمام تلاش خود را برای دستیابی به توافق سازش در قبرس به کار بگیریم و من تمام توان خود را به کار می‌گیرم تا نتیجه‌ای موفقیت آمیز حاصل شود.

بان کی مون همچنین گفت که به دنبال سازش نهایی در مناقشه قبرس پیش از پایان مدت دبیرکلی  خود در 31 دسامبر سال جاری میلادی است.

رهبر قبرس ترک نشین نیز پس از دیدار با بان کی مون گفت که انتظار دارد یک نقشه راه در جریان نشست سه جانبه میان وی، دبیرکل سازمان ملل و رئیس جمهوری قبرس یونانی نشین مورد توافق قرار گیرد.

مطالب مرتبط با پست جاری

نظرات

کد امنیتی رفرش
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما