سنایی: گسترش روابط تهران-مسکو مرهون اراده رهبران دو کشور است

 سنایی: گسترش روابط تهران-مسکو مرهون اراده رهبران دو کشور است

سفیر کشورمان در روسیه با اشاره به گسترش روابط همه جانبه تهران و مسکو، توسعه این روابط را به‌طور ویژه مرهون اراده رهبران دو کشور دانست.

به گزارش اخترنیوز، مهدی سنایی در همایش بین‌المللی ایران‌شناسی اوراسیا در دانشگاه دولتی علوم انسانی روسیه، گفت: در چندین قرن گذشته، گردشگران، محققان، متفکران و ادیبان کشورهای مختلف از جمله در قلمروی کشورهای اوراسیا برای شناخت و معرفی ایران و زبان و ادبیات فارسی تلاش کرده‌اند. ایران و روسیه، نزدیک به 500 سال روابط سیاسیِ رسمی دارند و وجود گنجینه‌ای از نسخ خطی، اسناد، و اقلام ایرانی در موزه‌ها و مراکز پژوهشی روسیه، فعالیت صدها ایران‌شناس طی دو قرن گذشته در روسیه و تولید آثار ارزشمند علمی ایران‌شناسان روس موجب اهمیت این کشور در زمینه ایران شناسی شده است. ایران شناسی در آسیای مرکزی و قفقاز نیز به ویژه با در نظر داشتن تاریخ و عناصر فرهنگی و اجتماعی مشترک، سابقه درخشانی دارد.

او ادامه داد: برای تقویت این شناخت، بهره‌وری از همکاری دانشمندان و پژوهشگران سراسر جهان و شکل‌گیری انجمن‌های تخصصی میان ایران شناسان در قلمروهای گسترده‌تر جغرافیایی و تعامل آن‌ها بسیار مؤثر است. هدف اصلی شکل‌گیری انجمن ایران‌شناسی اوراسیا، توسعه ایران‌شناسی در منطقه روس‌زبان است. این انجمن می‌تواند محلی برای تعامل ایران‌شناسان در منطقه آسیای مرکزی، قفقاز، روسیه و دیگر کشورهای روس‌زبان باشد. باور دارم که تعامل نزدیک‌تر ایران‌شناسان می‌تواند در تبادل دانسته‌ها و تولید آثار تازه مؤثر باشد و استمرار و موفقیت فعالیت‌های این انجمن نیازمند مشارکت متخصصان و حمایت نهادهای ایرانی است.

سنایی خاطرنشان کرد: با وجود تلاش‌های ارزشمند انجام شده، ایران‌شناسی هم‌چنان نیازمند بررسی‌های بیش‌تر و حمایت نهادهای فرهنگی است. نهادهای مختلف فرهنگی جمهوری اسلامی ایران هر یک می‌توانند سهمی برای تقویت ایران‌شناسی داشته باشند. از جمله سازمان اسناد و کتابخانه ملی، بنیاد سعدی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، بنیاد ایران‌شناسی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از نهادهای فعال فرهنگی جمهوری اسلامی ایران شناخته می‌شود.

وی با اشاره به حضور صالحی امیری، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و مشاور رییس‌جمهور اسلامی ایران گفت: این سازمان بزرگ‌ترین مخزن میراث مکتوب ایران را گردآوری کرده و با نهادهای مشابه در کشورهای دیگر و سازمان‌های بین‌المللی مرتبط همکاری دارد.

سفیر کشورمان در مسکو خاطرنشان کرد: روابط دو کشور دوست و همسایه، جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در تمامی سطوح در حال توسعه است. توسعه این روابط به ویژه مرهون اراده رهبران دو کشور، رفع برخی موانع و تسهیل شرایط در مسیر همکاری ها و دیدگاه‌های مشترک نسبت به مسایل منطقه‌یی و بین‌المللی است.

سنایی با اشاره به افزایش همکاری‌های علمی و فرهنگی تهران - مسکو افزود: این همکاری‌ها بیش‌تر از گذشته تقویت شده است. در سال 2015 کمیته عالی علمی و فن‌آوری دو کشور تحت ریاست معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری ایران و دستیار علمی رییس جمهوری روسیه تشکیل شد. این کمیته چارچوبی برای حمایت دولت‌های دو کشور از همکاری‌های علمی و تکنولوژیک است و متشکل از کارگروه‌هایی از جمله کارگروه همکاری‌های دانشگاهی است.

وی ادامه داد: به علاوه، پیگیری‌های برای احیای اسناد همکاری پیشین علمی، دانشگاهی و فرهنگی انجام شد و برای امضای اسناد همکاری جدید زمینه‌سازی شد. این موضوع در همکاری‌های استانی نیز مورد توجه قرار گرفت و به همین دلیل علاوه بر همکاری‌های موجود بین دانشگاه‌های مسکو و دانشگاه‌های ایرانی، اسناد همکاری بین دانشگاه‌های استان‌های همکار دو کشور در موارد متعددی به امضا رسیده است.

سنایی با بیان این که در سال 2015 همایش دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه با مشارکت مدیران 10 دانشگاه برتر ایرانی و 12 دانشگاه برتر روسی به میزبانی دانشگاه دولتی مسکو (ام.گ.او.) برگزار شد گفت: با شکل‌گیری اتحادیه مؤسسات آموزش عالی ایران و روسیه، پایه‌ای برای تقویت همکاری‌های دانشگاهی دو کشور ایجاد شد. روز 20 اکتبر 2016 نیز شاهد برگزاری دومین همایش دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه به میزبانی دانشگاه تهران و با حضور رییسان دانشگاه‌های بزرگ دو کشور خواهیم بود.

او ادامه داد: اجلاس سالانه اتحادیه دانشگاه‌های حاشیه خزر، فرصت دیگری برای تعامل دانشگاه‌های ایران، روسیه و دیگر کشورهای ساحلی دریای خزر است. نوزدهمین اجلاس این اتحادیه روزهای 11 تا 15 اکتبر 2016 به میزبانی دانشگاه دولتی داغستان و مشارکت دانشگاه‌های منطقه برگزار می‌شود.

سفیر کشورمان در مسکو افزود: هم‌چنین همان طور که اغلب حضار می‌دانند، سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو طی دو سال گذشته همایش بزرگ ایران‌شناسان و اساتید زبان فارسی سرتاسر فدراسیون روسیه را برگزار کرده است و سومین همایش در دسامبر 2016 برگزار خواهد شد.

سنایی تاکید کرد: چنین نشست‌هایی، فرصتی برای بررسی و تبادل دستاوردها و تجربیات آموزشی- پژوهشی و تقویت تعاملات علمی بین شریکان است و می‌توانند زمینه مناسبی برای تقویت هر چه بیش‌تر ایران‌شناسی و آموزش زبان فارسی در روسیه نیز باشند.

وی در پایان تاکید کرد: امید که در پرتو شرایط مساعد فعلی، ارتباطات و تعاملات نخبگان علمی و دانشگاهی دو کشور همسایه بیش از گذشته تقویت یابد و نتایج مفیدی برای مردم دو کشور داشته باشد.

مطالب مرتبط با پست جاری

نظرات

کد امنیتی رفرش
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما