فرهنگ‌سازی صفر؛ انتظار ۱۰۰ !

فرهنگ‌سازی صفر؛ انتظار ۱۰۰ !

در شرایطی که بحران آب سراسر ایران را فراگرفته و اعداد و ارقام عجیبی در این حوزه به چشم می‌خورد به نظر می‌رسد سیاستگذاران عرصه فرهنگ به‌خصوص صدا و سیما برنامه مشخصی برای تبلیغات موثر و فرهنگ‌سازی برای مصرف بهینه آب ندارند و گویا تبلیغات خوراکی‌ها و یا بعضا دستگاه‌های تصفیه آب سود بیشتری برای این سازمان دارد!

به‌گزارشاخترنیوز ، مهم‌ترین و کاربردی‌ترین روشی که می توان در شرایط فعلی بحران آب را مدیریت کرد فرهنگ‌سازی درست این مساله است، موضوعی‌که آن‌طور که باید به آن توجه نمی‌شود و به اشتباه انگشت اتهام تنها به سمت یک وزارتخانه برده می‌شود درحالی که تمام سازمان ها و وزاتخانه‌ها باید برای حل این بحران بسیج شوند.

بر اساس آخرین آمار، مخازن آب زیرزمینی دردشت‌های کشور از مرز ۱۲۰ میلیارد مترمکعب گذشته و این در حالی است که ایران ۸۵ درصد به آب های زیرزمینی وابستگی دارد. علاوه بر این در سال ۱۳۴۷ تنها ۱۵ دشت ممنوعه در کشور وجود داشت که این تعداد امروز به بیش از ۳۵۵ دشت ممنوعه افزایش پیدا کرده و این موضوع نیز بیانگر مرگ تدریجی آب های ایران است.

از سوی دیگر شاخص پایش آبی در ۲۱ استان کشور در وضعیت تنش آبی، تنش آبی شدید و کمبود آب است و تنها ۱۰ استان کشور در شاخص پایش آبی قابل تحمل قرار دارند، بروز بحران در منابع آب زیرزمینی به دلیل نبود نگرش سیستمی، سیاستگزاری‌های ناکارآمد و وضع قوانین نامناسب با وضعیت آب کشور عنوان می شود که برای اصلاح این وضعیت همکاری همه آحاد مردم با دولت لازم است.

۴۰ سال قبل هر ایرانی بیش از ۷ هزار و پانصد متر مکعب در سال آب تجدیدشونده در اختیار داشت اما امروز این میزان به کمتر از یک هزار و چهارصد مترمکعب رسیده است.

 کاهش حدود ۸۰ درصدی سرانه مصرف هر ایرانی از آب های تجدید شونده شاید در نگاه اول بیانگر فاجعه پیش روی کشور نباشد اما واقعیت است که منابع آبی ایران روند کاهشی دارد و اگر روال به همین طریق پیش برود نمی توان شاهد آینده ای پر آب بود.

بر اساس گفته های مسوولان آبی در شرایط فعلی ایران با ۲۵ درصد فاصله از مصر رتبه اول تنش آبی را در برداشت از آب های زیر زمینی به خود اختصاص داده که به نظر می رسد این آمار بسیار نگران کننده است.

بسیاری از کارشناسان و دست اندرکاران حوزه آبی اصلاح ساختار بخش آب کشور با رویکرد مدیریت یکپارچه حوضه‌های آبریز، تعیین تعرفه آب بها و حق النظاره برای کلیه مصارف آب، اصلاح مقررات ناقض حقوق آب و وضع قوانین مناسب با شرایط بحرانی آب کشور و جدیت در اجرای آن، عدم توسعه سطح زیر کشت در دشت‌های ممنوعه، توسعه تجارت آب مجازی، ارتقای آگاهی‌ها و ایجاد بستر فرهنگی و تأمین اعتبارات لازم طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی؛ را امری میسر برای نجات ایران از خشکسالی می‌دانند.

گذر از این اعداد شاید در ابتدا ساده باشد اما زمانی که به این مساله فکر شود که مصرف بی رویه امروز و نبود مدیریت می‌تواند نسل‌های آینده را دچار مشکل کند ممکن است موجب بیدار شدن بسیاری از سازمان‌ها شود. نکته مهم در این میان توجه ویژه شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور به موضوع بحران آب است، به‌نظر می‌رسد که توجه به بحران آب ایران برای آن‌ها بسیار حساس‌تر شده و این در شرایطی است که بعضا دیده می‌شود صداوسیما ترویج استفاده از دستگاه‌ای تصفیه آب که به گفته مسوولان تاثیری در کیفیت آب نیز ندارد را در دستور کار قرار دارد.

شرایط فعلی جامعه حکم می‌کند که تمام سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها برای حل بحران آب متحد شوند چراکه حل یک بحران ۱۵ ساله تنها با مدیریت یک سازمان صورت نمی‌گیرد و اگر اکنون به فکر چاره نباشیم بی‌شک در آینده‌نیز هیچ تدبیری پاسخگو نخواهد بود.

مطالب مرتبط با پست جاری

نظرات

کد امنیتی رفرش
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما